
Brando je rođen u porodici Marlona Branda starijeg (1895 -1965) i Doroti Penbejker Brando (1897-1954) u Omahi (Nebraska). Kad je imao 11 godina, roditelji su mu se razveli. Njegova majka ubrzo je preuzela brigu nad troje dece (Marlonom, Džoslin (1919-2005) i Frensis (1922-1944) da žive sa njezinom majkom u Santa Ani (Kalifornija), sve do 1937. godine, kad su se roditelji pomirili i preselili u Libertivil (Ilinois). Porodica je imala holadnske, irske, nemačke i engleske korene. Iako je Brando tvrdio da mu je deda bio Francuz, Eugene Brandeaux (to je potvrdilo i nekoliko njegovih biografa), bilo je to netačno. Njegovi deda i baka bili su zapravo Judžin Brando i Mari Holvej, koja je napustila muža i dete kad je Brandov otac imao samo pet godina. Porodica Brando dugo je živela u državi Njujork, a naziv preimena se pisao Brandow, a povezivana je sa nemačkim imigrantom Johanom Vilhelmom Brandauom koji je u Ameriku došao početkom 18. veka. Brandova majka je radila u lokalnom pozorištu i pomogla mladom Henriju Fondi da počne svoju glumačku karijeru, te privukla sinovu pažnju na pozorište. Njegov otac, Marlon stariji bio je nadareni fotograf amater. Brandova baka sa majčine strane, Bessie Gahan Pennebaker Meyers, sa kojom je Marlon Brando u “A Streetcar Named Desire”, fotografisao Carl Van Vechten, 27. decembar, 1948. godine Brando možda bio bliži nego sa majkom, bila je također nekonvencionalna. Kako je kao mlada ostala udovica, radila je kao sekretarica da bi se uzdržavala, kasnije kao lečnica u hršćanskoj dobrotvornoj organizaciji, a bila je dobro poznata u Omahi. Njezin otac, Myles Gahan, bio je lečnik iz Irske, a njezna majka Julia Watts bila je iz Engleske. Brando je od malih nogu bio vešt imitator te je vrlo rano razvio veštinu oponašanja ljudi koji su ga okruživali. Njegova starija sestra, Džoslin Brando je ipak prva je pošla u glumačku karijeru, otišavši u Njujork kako bi studirala na Američkoj akademiji dramskih umetnosti. Posle se pojavila na Brodveju, a kasnije i u filmovima i na televiziji. Njegova druga sestra Frenie je napustila koledž u Kaliforniji kako bi studirala u Njujorku. Marlon je sledio njihov primer.
Karijera
Brando je koristio svoje glumačke veštine u svojim prvim letnim ulogama u Sejvilu (Njujork na Long Ajlendu). Izbačen je sa popisa glumaca u glumačkoj školi u Sejvilu zbog ponašanja, ali je otkriven u manjoj pretstavi i ubrzo je nastupio na Brodveju. Kritičari su ga proglasili najperspektivnijim glumcem na Brodveju za ulogu vojnog veterana u predstavi Truckline Cafe, iako je predstava komercijalno podbacila. Status zvezde zaslužio je ulogom Stenlija Kovalskog u drami Tenesija Vilijamsa Tramvaj zvan čežnja 1947. godine, koju je režirao Elia Kazan. Brando je hteo ulogu pa se odvezao na audiciju do Provinstauna u državi Masačusets, gde je Vilijams provodio leto. Vilijams je posle rekao da je odmah znao kome će dati ulogu čim je vidio Branda. Brandov nastup označio je revoluciju u glumačkoj tehnici i postavio temelje za američki model glumačke metodičnosti. Takav način glume nikad pre nije bio viđen. Kasnije je pozvan u studio Warner Bros. na audiciju za film Buntovnik bez razloga, za koji je angažovan Džejms Din. Brandov prvi nastup na filmu bio je u ulozi veterana paraplegičara u filmu Ljudi 1950. godine. Kako bi se pripremio za ulogu, Brando je proveo mesec dana u krevetu u veteranskoj bolnici.
Još jači utisak je ostavio sledeće godine kad se opet pojavio u ulozi Stenlija Kovalskog, ali ovaj puta u filmskoj adaptaciji Tramvaja zvan čežnja. Za tu ulogu nominovan je za Oskara u kategoriji najboljeg glumca, a nominacije su se nastavile i sledeće tri godine za uloge u filmovima Viva Zapata! 1952., Julije Cezar 1953. (u kojem je glumio Marka Antonija), i Na dokovima Njujorka 1954. godine. Ovih prvih pet Brandovih monumentalnih uloga postavilo je nove standarde, ne samo za druge glumce, nego i za samog Branda. Godine 1953. je nastupio i u predstavi Lija Foka Arms and the Man. Fok je bio ponosan da može reći ljudima kako je Marlon Brando odbio ponudu sa Brodveja u visini od 10 hiljada dolara sedmično, kako bi nastupio u Fokovoj pretstavi u Bostonu. Tu je bio plaćen manje od 500 dolara sedmično. Bio je to njegov zadnji nastup u pozorištu. Brando je postao heroj mlađe generacije nakon uloge Džonija Strablera, buntovnog motocikliste, u filmu Divljak. Stvorio je imidž buntovnika za nadolazeću rok en rol eru. Mnogi rok en rol muzičari kao što su Elvis Presli imitirali su Brandov imidž i ponašanje. Elvis je također kopirao Brandovu ulogu Džonija dok je glumio Vinsa u filmu Jailhouse Rock. Brandova eksplozivna pojava isejavala je sirovu seksualnost što je u kina privlačilo žensku publiku svih godina. Šefovi kina prisećali su se kako su na rasprodanim matinejama deca trčala gore-dole po dvorani imitirajući zvuk motora dok su im majke sedile zapanjene.
Нема коментара:
Постави коментар